KARS (İGFA) – Tarihi İpek Yolu’nun canlandırılmasını amaçlayan “Tek Yol Tek Kuşak” teşebbüsünün en değerli halkasını oluşturan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Sınırı, Gürcistan Demiryolları tarafından 24 Mayıs 2023 tarihinde başlayan Marabda-Ahıllek bölümündeki bakım çalışmalarının tamamlanmasının akabinde tekrar işletmeye açıldı. Türkiye’den 440 ton “Soda Külü” yüklü ilk ihracat treni dün Türkiye’den Azerbaycan’a hakikat yola çıktı. Azerbaycan’dan Adana Yenice’ye “Plastik Ham Maddesi” taşıyan birinci tren de bu sabah saatlerinde Türkiye’ye ulaştı.
“HATTA BİRİNCİ TİCARİ TAŞIMA KAZAKİSTAN-TÜRKİYE ARASINDA”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 30 Ekim 2017 tarihinde Türkiye-Gürcistan ve Azerbaycan işbirliği ile açılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nda bugüne kadar konvansiyonel taşımalar da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 470 bin ton yük taşındığını tabir ederek, “Bu sayılar dahi bu sınırın bölge için ne kadar değerli bir demiryolu sınırı olduğunu gösteriyor. Toplam 757 kilometre uzunluğundaki Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın 429 kilometresi Azerbaycan, 220 kilometresi Gürcistan ve 79 kilometresi Türkiye hudutları içerisinde yer alıyor. Hatta birinci ticari taşıma 30 Ekim 2017 tarihinde Kazakistan-Türkiye ortasında 4 bin 700 kilometrelik uzaklıkta başladı. Hatta Rusya, Gürcistan, Azerbaycan, Türkmenistan, Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Çin’e yük nakliyatı gerçekleştiriliyor.” diye konuştu.
“6 ŞUBAT SARSINTILARI SONRASI BU ÇİZGİ İLE ÇİN’DEN TÜRKİYE’YE 200 KONTEYNER İÇERİSİNDE 50 BİN ADET HAYAT ÇADIRI TAŞINDI”
Çin’in Xi’an kentinden 42 adet konteyner yüklü vagondan oluşan blok konteyner yük treninin, 6 Kasım 2019’da Ankara’dan Çekya’nın Prag kentine gönderildiğini anımsatan Bakan Uraloğlu, “Tren, Çin-Türkiye parkurunu 12 günde ve Çin-Prag ortasındaki toplam parkurunu ise 18 günde tamamlamış ve Demir İpek Yolu üzerinden Çin’den Avrupa’ya giden ve Marmaray’ı kullanarak Avrupa’ya ulaşan ilk yük treni olarak tarihe geçmişti. Ayrıyeten Türkiye’den Çin’e ilk ihracat blok treni ise 4 Aralık 2020’de Çerkezköy’den hareket ederek Xian eyaletinde Xinzhu kentine ulaşmıştı. Ayrıyeten Asrın felaketi olarak nitelendirdiğimiz 6 Şubat sarsıntıları sonrasında BaküTiflis-Kars Demiryolu Çizgisi ile Çin’den Türkiye’ye 200 konteyner içerisinde 50 bin adet hayat çadırı taşındı. Bu manada da bu sınırın çok büyük katkısını gördük” dedi.
“YILDA BİN 500 BLOK TREN İŞLETMEYİ VE 6,5 TON YÜK TAŞIMAYI HEDEFLİYORUZ”
Türkiye ile Çin ortasında Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Çizgisi ile orta vadede yıllık 200 blok tren işletmeyi hedeflediklerinin de altını çizen Uraloğlu, “Uzun vadede ise, Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars güzergâhından yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve 6,5 ton yük taşıması yapılmasını hedefliyoruz. Ayrıyeten Türkiye ile Çin ortasındaki toplam seyir mühletini 10 güne düşürmeyi planlıyoruz” dedi.
Bakan Uraloğlu ayrıca Bakü-Tiflis-Kars ve Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen taşımalarda değerli bir lojistik merkez oluşturacak Kars Lojistik merkezinin 2021 yılı Mayıs ayında hizmete açtıklarını da hatırlattı.
“ORTA KORİDOR VE BAKÜ-TİFLİS-KARS DEMİRYOLU SINIRI, ZENGEZUR KORİDORU’NUN AKTİFLİĞİNİ ARTTIRACAK”
Orta Koridor ve Bakü- Tiflis – Kars Demiryolu Hattı’nın aktifliğini artıracak olan Zengezur Koridoru’nun kıymetine de dikkati çeken Uraloğlu kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Zengezur Koridoru, Azerbaycan’ın batı kısımları ile Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti Ermenistan üzerinden Zengezur Bölgesi’nden geçecek kara ve demiryolu sınırlarını birleştirecek. Zengezur Koridoru’nun işlerlik kazanmasıyla bir arada, Orta Koridor’un demiryolu ve karayolu yük taşıma kapasitesi artacak, bu da Pekin’den Londra’ya uzanan Doğu-Batı ticaretinin artışına olumlu katkı sağlayacak. Orta Koridor’un aktifliğinin artmasıyla hem Azerbaycan ile Hazar Denizi üzerinde geliştirilebilecek projeler hem de Nahçıvan ve Rusya ile ulaşım ve güç alanında sağlanabilecek iş birlikleri ile ülkemizin bölgedeki stratejik pozisyonunun kıymeti artacak.”